VARTA® BATTERITESTPROGRAM
KRAVENE VÅRE TIL BILBATTERIER ER I ENDRING
Kjøring handler ikke lenger bare om å nå frem til et mål; kjøringen i seg selv skal være så trivelig, underholdende og miljøvennlig som mulig.
Moderne biler er utstyrt med mer elektronikk enn noen gang før. Og de er mer avhengige av batteriet enn noen gang før. De er avhengige av et batteri som gir full effekt i alle situasjoner, og som kan gi en pålitelig strømforsyning til all elektronikk.
Et batteri som er kraftig nok til å få deg frem til målet på en komfortabel, trygg og effektiv måte. Derfor er det viktigere enn noensinne å sjekke bilens batteri regelmessig. Visste du? 46% av alle bilhavarier skyldes batteriet. Ikke la det bli deg!
Batteriets rolle
-
Lær mer om hva batteriet ditt driver
Batteriet er bilens hjerte. Det driver alle de elektriske systemene – hvis det svikter, vil ingen av disse systemene fungere.
-
Sikkerhet
Vindusoppvarming
Vindusoppvarming er helt avgjørende om vinteren og forbruker 120 watt.
Vindusvisker
Hold øynene på veien. Vindusviskerne gjør en god jobb, men de forbruker mellom 80 og 150 watt.
Nærlys/fjernlys
Lysene på! Lys er avgjørende for sikkerheten. Moderne LED-systemer forbruker så lite som 50 watt.
-
Comfort
Elektronisk oppvarming
Hold deg varm! Oppvarmingen gjør bruk av varmen som produseres av motoren, men med et energiforbruk på 1000 W er den fortsatt noe av det som trekker mest batteri.
Setevarmer
Godt og varmt! En setevarmer vil typisk forbruke 100–200 watt per sete.
Klimaanlegg
Energien til klimaanlegget kommer hovedsakelig fra motoren. Men på toppen av dette forbruker klimaanlegget 500 watt batteristrøm.
-
Ekstrautstyr
Elektrisk soltak
Sol ute, sol inne. Men å skyve taket tilbake trekker 200 watt fra batteriet.
Vindusåpner
Bilens styringssystem for vinduer og dører bruker flere elektriske motorer og trekker 150 watt batteristrøm.
Sigarettenner
En sigarettenner kan også brukes til å lade mobiltelefon og trekker i gjennomsnitt 100 watt.
-
Hjelpesystemer
Starter
Å starte motoren i bilen krever mellom 800 og 3000 watt.
Radiatorvifte
Uniform kjøling, kraftig motor. Radiatoren trekker omlag 800 watt fra det elektriske systemet.
Motorstyringssystem
Moderne biler kan ikke møte dagens miljøstandarder og -krav uten et motorstyringssystem. Dette forbruker opptil 200 watt.
Lyktespylersystem
Under drift trekker spylersystemet opptil 100 watt fra batteriet.
Faktorer som påvirker batterilevetiden
-
Extreme temperatures
Sterk varme kan føre til sulfatering og korrosjon i batteriet. Man blir vanligvis oppmerksom på problemet (problemer med kaldstart og dårlig ladeaksept) i kaldt vær.
-
Uregelmessig bruk
En parkert bil bruker opptil 1 % av batteriets energi for standby-funksjonalitet. I tillegg kan selvutlading tømme batteriet i løpet av få uker, avhengig av omgivelsestemperaturen og batteriets alder.
-
Korte turer
Ved kjøring på bare korte avstander får ikke batteriet nok tid til å lade. Om vinteren gjør utstyr som rimfjernere og oppvarmede seter vondt verre.
-
Older vehicles
Etter hvert som bilen din blir eldre, reduseres batteriets ytelse på grunn av korrosjon og sulfatering. Sulfatkrystallene som dannes, kan tette porene i batteriets plater og hindre riktig lading.