Hvordan fungerer et batteri? Batteriutlading Hvilket batteri passer til bilen min? Batteriets anatomi Sikkerhet og håndtering Sammenligning av sykluskapasitet VARTA® Powersports AGM-batteri – montering og etterfylling Terminologi og ordliste
← Grunnleggende om batterier

Batteriutlading

Hvis batteriet ikke klarer å starte bilen, kaller du det vanligvis "dødt" eller flatt, selv om det ikke er teknisk korrekt. Et batteri som simpelthen er utladet - etter at du lot lysene stå på eller som følge av en defekt dynamo - kan lades opp igjen til full kapasitet. Men et batteri som har kommet til slutten på levetiden kan ikke lades nok opp til at det får tilbake et brukbart effektnivå. Da er det faktisk dødt og må skiftes.

Hvis batteriet er utladet og ikke dødt, kan du utføre hjelpestart på det via et annet fulladet batteri. Omtrent 30 minutters kjøring bør være nok til at dynamoen lader batteriet helt opp igjen. Men hvis dynamoen eller en annen del i billens elektriske anlegg er skadet, lades ikke batteriet og heller ikke en mekaniker eller et verksted vil kunne lade det. Så hvis batteriet hele tiden blir utladet, må du få kontrollert det elektriske anlegget før du skifter batteriet. Det som tilsynelatende er et dårlig batteri, kan være et problem med det elektriske anlegget. Hvis en komponent i det elektriske anlegget er defekt, vil den tappe et nytt batteri for strøm slik at du blir stående ved veien.